Minnen man aldrig glömmer!

När fick du reda på att du var gravid?
20 januari 2010.

Var bebisen planerad?
Njae, halvt.

Vad heter ditt barn?
Valentino.

När var du beräknad att föda?
21 september 2010.

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Nej, han kom den 17 september, 4 dagar innan.

Hur stor var barnet vid födseln?
3490 g och 50 cm.

Hur lång tid tog förlossningen?
Ca 6 timmar från att vi kom in till förlossningen.

Hur började din förlossning?
Hade värkar natten mellan torsdagen och fredagen, fredag morgon gick både slemproppen och vattnet så då var det bara att åka raka vägen in.

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt!

Hur mycket var du öppen när du kom in?
6 cm.

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Vet inte exakt men dom andra säger att det tog 15 minuter i alla fall.

Blev det komplikationer?
Nej, tack och lov.

Var du rädd för något?
Nej, faktiskt inte bara att det skulle hända något med mitt barn.

Skrek du?
Minns inte riktigt, skrek väl lite grann innan jag skulle krysta när jag satt på den där bollen. :/

Hur många var inne i förlossningsrummet?
3 eller 4 och det var Elias, min svägerska och barnmorskan men sen minns jag inte om undersköterskan var där inne också.

Hade du någon nära med dig?
Ja, Elias såklart och hans syster.

Tog du någon smärtlindring?
Använde hot-packs till en början men sen sluta dom hjälpa och barnmorskan ville att jag skulle testa lustgasen fast egentligen ville jag inte ha det, men andades i den kanske 3 gånger och det ångrar jag för jag blev bara yr, helt väck men hade i alla fall ont!

Är du tillsammans med barnets pappa?
Yes, sen över 1 år tillbaka.

Tog ni reda på könet?
Japp, en fin liten pojke blev det! :)

Vad trodde ni att barnet var för kön innan ni tog reda på det?
Alla trodde att det var en pojke förutom farmor, haha! Hon kallade Valentino för Alexandra hela tiden i början. Själv velade jag fram och tillbaka, men det var inte så viktigt för mig vad det skulle bli såklart.

Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
Typ 3 månader.

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Ja, Elias hade alltid velat ha en son som skulle heta Valentino och sen när han väl kom ut så såg han verkligen ut som en Valentino.

Hade du en svår graviditet:
Nej, underbar graviditet! Hade lite liiiite foglossning där ett tag och sen såklart alla sammandragningar som kom på slutet men det hör ju till.

Mådde du illa?
Knappt, spydde väl 2 gånger.

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Ja, absolut! :)

Har du fått några bristningar?
Pytte lite, konstigt nog ville jag ha lite bristningar ändå.

Var du nervös inför förlossningen?
Nej inte för äns vattnet gick eller när dom sa att jag var öppen 6 cm.

Hade du några cravings?
Nej, men jag föredrog mycket salt och surt framför sötsaker. I början så minns jag att jag blev otroligt sugen på en burk oliver, haha.

Vad gillade du för mat?
Det mesta förutom pizza och friterat!

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Jag blev jätte glad, nästan tårögd och när jag berättade för Elias så lyfte han upp mig och snurra mig flera varv i luften, haha! Det förklarar nog saken .. ;)

När kände du första sparkarna?
Minns inte exakt, i början var jag så osäker på om det var rikitga sparkar men Elias kände första gången när det var valborg och då var jag omkring vecka 20.

Bästa graviditetsminne?
När vi lyssnade på hjärtat för första gången, när vi såg våran fina son på ultraljudet och förlossningen ofcourse.

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Testet visade positivt redan i vecka 2 men sen när jag gick till UM så visa det negativt men sen 1 månad senare så kände jag mig trött och jätte konstig så jag gick till UM igen och då visa det 2 tydliga streck.

Hur mycket gick du upp i vikt?
12 kg gick jag upp.

Hur länge ammade du?
På måndag har jag ammat i 4 månader och kommer fortsätta så långt det går.

Hur blev ditt hår?
Det blev ingen större skillnad, bara att när jag färgade mitt hår under graviditeten så fäste färgen inte lika bra.

Vem är barnet mest lik?
Dom flesta brukar sig att han är lik mig men jag tycker att han har fått mycket från båda!

Vad är det bästa med att ha barn?
Det går inte att beskriva, jag älskar min son så oändligt mycket och jag älskar att se honom växa upp och utvecklas för varje dag som går. Finns ingenting bättre, Tino är verkligen min räddning.

Vad är det sämsta med att ha barn?
Finns inget sämsta fast det är klart att man kan ju sakna ibland att få sova ordentligt det är det ända om jag är tvungen att säga nåt.

Är ditt barn döpt?
Ja, han döptes den 26 december av Elias pappa som är pastor men vi planerar att eventullt ha ett till dop i sommar och döpa honom i svenska kyrkan, då ska även min familj bjudas o.s.v.

Hur gammal är barnet nu?
Han blir 4 månader på måndag. :) Alltså är han 3 månader, 4 veckor, 3 timmar och 19 minuter gammal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0